Kommetje met gekartelde oren (Q29624): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(‎Verklaring verwijderd: PID-nummer (P44): Princessehof OKS 2018013A, #quickstatements; #temporary_batch_1696432587421)
(‎Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof OKS 2018-013.A, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211)
eigenschap / PID-nummer
 
Keramiekmuseum Princessehof OKS 2018-013.A
eigenschap / PID-nummer: Keramiekmuseum Princessehof OKS 2018-013.A / rang
 
Normale rang

Versie van 4 okt 2023 19:05

Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het ser...sen geproduceerd voor de lokale markt. Bijzonder is dat het Koreaanse porselein in t...||Korea||Princessehof OKS 2018013A
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Kommetje met gekartelde oren
Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het ser...sen geproduceerd voor de lokale markt. Bijzonder is dat het Koreaanse porselein in t...||Korea||Princessehof OKS 2018013A

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Kommetje met gekartelde oren (Nederlands)
    Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het serveren van wijn in de voorouderverering in Confucianistische rituelen. In Korea neemt de productie en specialisatie van porselein enorm toe met de oprichting van de Joseon dynastie (1392-1897). Het witte porselein is een luxe product en wordt eerst nog vervaardigd in kleine oplages op verschillende plekken in Korea. Vanaf circa 1460 wordt het gemaakt in de Buwon ovens (Gwangju, Gyeonggi-do provincie) die onder keizerlijke/overheidscontrole staan. Hierdoor is de kwaliteit erg hoog en is het porselein uit deze periode vaak zeer verfijnd. Bij de vestiging van de Joseon dynastie wordt het Neo-Confusianisme verheven tot staatsleer. Binnen deze leer is de kleur wit belangrijk in de uitvoering van de rituelen, het staat voor puurheid en ingetogen elegantie . Het witte, ongedecoreerde, porselein wordt om die reden hoog gewaardeerd door de keizer en de Koreaanse elite en het vertegenwoordigd daarmee de Joseon cultuur. In de loop van de 16de eeuw wordt het porselein ook op andere plaatsen geproduceerd voor de lokale markt. Bijzonder is dat het Koreaanse porselein in t... (Nederlands)
    onbekende waarde
    1470Gregoriaans
    1520Gregoriaans
    Joseon (1392–1910 AD) (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof OKS 2018-013.A
    0 bronnen