Schaal met decor van leeuw, parel en bloemranken (Q29619): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(‎Verklaring verwijderd: PID-nummer (P44): Princessehof MPH 2006011, #quickstatements; #temporary_batch_1696432587421)
(‎Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof MPH 2006-011, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211)
eigenschap / PID-nummer
 
Keramiekmuseum Princessehof MPH 2006-011
eigenschap / PID-nummer: Keramiekmuseum Princessehof MPH 2006-011 / rang
 
Normale rang

Versie van 4 okt 2023 19:05

Schaal beschilderd in onderglazuur blauw en over het glazuur rood, groen en geel. Op het plat een is tussen wolken een l...vloeden vanuit China wisten de Vietnamezen een geheel eigen stijl te ontwikkelen. Voo...||Vietnam||Princessehof MPH 2006011
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Schaal met decor van leeuw, parel en bloemranken
Schaal beschilderd in onderglazuur blauw en over het glazuur rood, groen en geel. Op het plat een is tussen wolken een l...vloeden vanuit China wisten de Vietnamezen een geheel eigen stijl te ontwikkelen. Voo...||Vietnam||Princessehof MPH 2006011

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Schaal met decor van leeuw, parel en bloemranken (Nederlands)
    Schaal beschilderd in onderglazuur blauw en over het glazuur rood, groen en geel. Op het plat een is tussen wolken een leeuw/draak-achtig dier te zien die een vlammende parel in zijn bek heeft. Daaromheen een band van golven. Op de rand een band van bloemranken en een band van abstracte motieven. Op de wand aan de achterkant is een decoratie bloembladeren met krulmotieven. De bodem is gedeeltelijk bedekt met een bruin slip, een typisch kenmerk van Vietnamese keramiek. De schaal is geproduceerd in het gebied van de rode rivierdelta in het noorden van Vietnam. De hoofdstad Hanoi is hier gelegen en het is al van oudsher een belangrijk gebied waar veel werd geproduceerd en handel gedreven. Doordat Vietnam aan China grenst, kwam het land in aanraking met de Chinese kunst en cultuur en dit had zijn uitwerking op de lokale tradities. Dit zien we ook terug in de keramiek. Bepaalde vormen en decoraties, zoals de draak en de feniks, hebben duidelijke overeenkomsten met de Chinese versies. Vooral in de vijftiende en zestiende eeuw beleefde de Vietnamese keramiek een ongekende bloeiperiode. Ondanks de invloeden vanuit China wisten de Vietnamezen een geheel eigen stijl te ontwikkelen. Voo... (Nederlands)
    Collectie Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden (Nederlands)
    onbekende waarde
    1500Gregoriaans
    1520Gregoriaans
    Keramiekmuseum Princessehof MPH 2006-011
    0 bronnen