Scherf van schaal, bestaande uit 2 stukken, met decor van paviljoens en stempels (Q29606): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Verklaring verwijderd: PID-nummer (P44): Princessehof GRV 1940049, #quickstatements; #temporary_batch_1696432587421
Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof GRV 1940-049, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211
eigenschap / PID-nummer
 
Keramiekmuseum Princessehof GRV 1940-049
eigenschap / PID-nummer: Keramiekmuseum Princessehof GRV 1940-049 / rang
 
Normale rang

Versie van 4 okt 2023 19:05

Scherf onderdeel van schotel beschilderd in rood, zwart en turkoois. Op het plat een waterlandschap met bergen, mensen i...een bekend als 'Swatow', deze naam is ontleend aan de havenplaats vanwaar veel van ...||Zhangzhou||Princessehof GRV 1940049
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Scherf van schaal, bestaande uit 2 stukken, met decor van paviljoens en stempels
Scherf onderdeel van schotel beschilderd in rood, zwart en turkoois. Op het plat een waterlandschap met bergen, mensen i...een bekend als 'Swatow', deze naam is ontleend aan de havenplaats vanwaar veel van ...||Zhangzhou||Princessehof GRV 1940049

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Scherf van schaal, bestaande uit 2 stukken, met decor van paviljoens en stempels (Nederlands)
    Scherf onderdeel van schotel beschilderd in rood, zwart en turkoois. Op het plat een waterlandschap met bergen, mensen in bootjes en twee paviljoens die gescheiden worden door een 'bubbel'. In deze bubbel zijn drie paviljoens afgebeeld. Op de rand zijn vier rode zegels met een onleesbaar schrift. Deze worden afgewisseld met ruyi-vormige mediallons gevuld met waterlandschappen. Deze decoratie combineert Daoïstische en Confucianistische tradities en de bergen referen waarschijnlijk naar het paradijs. De bubbel is een manier van verwijzen naar een droom, fantasie of andere werkelijkheid die vaker in de Chinese kunst en Daoïtischt traditie werd gebruikt. Dit decor staat ook wel bekend als 'split pagoda'. Zhangzhou keramiek beleefde zijn hoogtepunt van 1550 tot 1650. Het werd op grote schaal geproduceerd voor de zuidoost Aziatische markt en was ook populair in Japan. Het porselein is over het algemeen een grover dan dat van Jingdezhen en vaak bevinden er zich zandresten uit de oven op de bodem. De decoraties zijn losser geschilderd met een grotere variëteit aan kleur. Zhangzhou keramiek stond voorheen bekend als 'Swatow', deze naam is ontleend aan de havenplaats vanwaar veel van ... (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)
    onbekende waarde
    1600
    1650
    Ming (1368-1644) (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof GRV 1940-049
    0 bronnen