Schotel, lampetschotel, met decor van boeddhistische leeuw met welp in landschap (Q29559): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Verklaring verwijderd: PID-nummer (P44): Princessehof NO 04167, #quickstatements; #temporary_batch_1696432587421
Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof NO 04167, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211
eigenschap / PID-nummer
 
Keramiekmuseum Princessehof NO 04167
eigenschap / PID-nummer: Keramiekmuseum Princessehof NO 04167 / rang
 
Normale rang

Versie van 4 okt 2023 19:04

Lampetschotel met aan de bovenzijde een centrale voorstelling van een landschap. Op de rand een vakverdeling met daarin ...elende glazuur en andere details geven de achterkant het vertrouwde beeld van kraakporselein.||China||Princessehof NO 04167
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Schotel, lampetschotel, met decor van boeddhistische leeuw met welp in landschap
Lampetschotel met aan de bovenzijde een centrale voorstelling van een landschap. Op de rand een vakverdeling met daarin ...elende glazuur en andere details geven de achterkant het vertrouwde beeld van kraakporselein.||China||Princessehof NO 04167

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Schotel, lampetschotel, met decor van boeddhistische leeuw met welp in landschap (Nederlands)
    Lampetschotel met aan de bovenzijde een centrale voorstelling van een landschap. Op de rand een vakverdeling met daarin florale decoratie. De decoratie is uitgevoerd in onderglazuur blauw. Dit is een voor kraakporselein uitzonderlijke schotel. De rand is namelijk niet zoals gebruikelijk bij kraakschotels opgedeeld in geometrische vakken, maar toont vier in stijl gescheiden afbeeldingen van planten, wolken en golven. Verschillende schilderstijlen met dunne lijnen en dikke strepen, van gestileerd naar uiterst gedetailleerd in diverse tinten blauw, wisselen elkaar met een aantrekkelijke ritmiek af. Boven de leeuw hangt een gedetailleerd geschilderde pioenroos, terwijl de op water drijvende bloemen linksonder meer geabstraheerd zijn. De prunustakken rechtsonder zijn door rotsen en water van de andere voorstellingen gescheiden. Het is alsof diverse porseleinschilders aan dit met zorg gedecoreerde stuk hebben gewerkt. De achterkant toont tweemaal een takkenbos met een vogel in een schetsmatig uitgevoerde stijl, de standring, het afbrokkelende glazuur en andere details geven de achterkant het vertrouwde beeld van kraakporselein. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    onbekende waarde
    1580Gregoriaans
    1615
    Wanli (1573-1620) (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof NO 04167
    0 bronnen