Schaal met decor van draak en feniks, wucai (Q29549): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Verklaring verwijderd: PID-nummer (P44): Princessehof NO 00021, #quickstatements; #temporary_batch_1696432587421
Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof NO 00021, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211
eigenschap / PID-nummer
 
Keramiekmuseum Princessehof NO 00021
eigenschap / PID-nummer: Keramiekmuseum Princessehof NO 00021 / rang
 
Normale rang

Versie van 4 okt 2023 19:04

De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla...e feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa...||China||Princessehof NO 00021
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Schaal met decor van draak en feniks, wucai
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla...e feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa...||China||Princessehof NO 00021

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Schaal met decor van draak en feniks, wucai (Nederlands)
    De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    onbekende waarde
    1573Gregoriaans
    1619
    Wanli (1573-1620) (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof NO 00021
    0 bronnen