Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki (Q29505): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Verklaring verwijderd: PID-nummer (P44): Princessehof OKS 1967044, #quickstatements; #temporary_batch_1696432587421
KunstmuseumBot (overleg | bijdragen)
Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @21fac0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @21fd00 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @21fac0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @21fd00 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Bakje, vierkant, met gestileerd floraal...
 
(3 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
beschrijving / nlbeschrijving / nl
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel...jn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van.||Japan||Princessehof OKS 1967044
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel... het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van.||Japan||Ogata Kenzan (1643-1746)||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044
eigenschap / plaats vervaardigingeigenschap / plaats vervaardiging
onbekende waarde
eigenschap / plaats vervaardiging: Japan / bron
 
geraadpleegd op: 3 apr 2024
Tijdstip+2024-04-03T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

waarschijnlijkheid: 100 %
Hoeveelheid100 %
Eenheid%

geïdentificeerd als: Japan
identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst
eigenschap / datering
onbekende waarde
 
eigenschap / datering: onbekende waarde / rang
Normale rang
 
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
begindatum: 1700
Tijdstip+1700-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
 
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
einddatum: 1800
Tijdstip+1800-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
 
eigenschap / datering: onbekende waarde / bron
geraadpleegd op: 1 sep 2023
Tijdstip+2023-09-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
 
eigenschap / digitale representatie
 
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=OKS%201967-044%20%5B02%5D.jpg / rang
 
Normale rang
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=OKS%201967-044%20%5B02%5D.jpg / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / datering
 
onbekende waarde
eigenschap / datering: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
vroegst mogelijke datum: 1700
Tijdstip+1700-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
laatst mogelijke datum: 1800
Tijdstip+1800-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
begindatum: 1700
Tijdstip+1700-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
einddatum: 1800
Tijdstip+1800-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
eigenschap / datering: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / PID-nummer
 
Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044
eigenschap / PID-nummer: Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044 / rang
 
Normale rang
eigenschap / beschrijving
 
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands)
eigenschap / beschrijving: Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands) / rang
 
Normale rang
eigenschap / beschrijving: Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands) / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / vervaardiger
 
onbekende waarde
eigenschap / vervaardiger: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / vervaardiger: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: Ogata Kenzan (1643-1746) (Nederlands)
eigenschap / vervaardiger: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / merkteken
 
onbekende waarde
eigenschap / merkteken: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / merkteken: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: In rechthoekig kader onderop in blauw Kenzan stempel (Nederlands)
eigenschap / merkteken: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / gebruikt materiaal
 
eigenschap / gebruikt materiaal: steengoed / rang
 
Normale rang
eigenschap / gebruikt materiaal: steengoed / kwalificatie
 
presentatietekst: steengoed (Nederlands)
eigenschap / gebruikt materiaal: steengoed / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / gebruikt materiaal: steengoed / bron
 
geraadpleegd op: 3 apr 2024
Tijdstip+2024-04-03T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

waarschijnlijkheid: 100 %
Hoeveelheid100 %
Eenheid%

geïdentificeerd als: steengoed
identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst
eigenschap / techniek
 
onbekende waarde
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: gemodelleerd (Nederlands)
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / techniek
 
onbekende waarde
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: bovenglazuurschildering (Nederlands)
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / techniek
 
onbekende waarde
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: gesjabloneerd (Nederlands)
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / techniek
 
onbekende waarde
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: glazuur (Nederlands)
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / objectsoort
 
onbekende waarde
eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: bak (Nederlands)
eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / metadatatype
 
eigenschap / metadatatype: fysiek object / rang
 
Normale rang
eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie
 
hoogte: 4,3 cm
Hoeveelheid4,3 cm
Eenheidcm
eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie
 
breedte: 11,2 cm
Hoeveelheid11,2 cm
Eenheidcm
eigenschap / metadatatype: fysiek object / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof

Huidige versie van 3 apr 2024 09:39

Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel... het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van.||Japan||Ogata Kenzan (1643-1746)||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel... het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van.||Japan||Ogata Kenzan (1643-1746)||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044

    Verklaringen

    onbekende waarde
    In rechthoekig kader onderop in blauw Kenzan stempel (Nederlands)
    onbekende waarde
    Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki (Nederlands)
    Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044
    0 bronnen
    Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands)
    onbekende waarde
    Ogata Kenzan (1643-1746) (Nederlands)
    onbekende waarde
    gemodelleerd (Nederlands)
    onbekende waarde
    bovenglazuurschildering (Nederlands)
    onbekende waarde
    gesjabloneerd (Nederlands)