Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki (Q29505): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Verklaring verwijderd: PID-nummer (P44): Princessehof OKS 1967044, #quickstatements; #temporary_batch_1696432587421 |
Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @21fac0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @21fd00 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @21fac0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @21fd00 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Bakje, vierkant, met gestileerd floraal... |
||||||||||||||||||
| (3 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||||||||||||||||||
| beschrijving / nl | beschrijving / nl | ||||||||||||||||||
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel... | Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel... het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van.||Japan||Ogata Kenzan (1643-1746)||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044 | ||||||||||||||||||
| eigenschap / plaats vervaardiging | eigenschap / plaats vervaardiging | ||||||||||||||||||
| eigenschap / plaats vervaardiging: Japan / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: Japan identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=OKS%201967-044%20%5B02%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=OKS%201967-044%20%5B02%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
vroegst mogelijke datum: 1700
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
laatst mogelijke datum: 1800
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
begindatum: 1700
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
einddatum: 1800
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / PID-nummer | |||||||||||||||||||
Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044 | |||||||||||||||||||
| eigenschap / PID-nummer: Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044 / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||||||
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving: Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands) / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving: Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands) / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / vervaardiger | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / vervaardiger: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / vervaardiger: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: Ogata Kenzan (1643-1746) (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / vervaardiger: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: In rechthoekig kader onderop in blauw Kenzan stempel (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: steengoed / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: steengoed / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: steengoed (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: steengoed / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: steengoed / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: steengoed identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: gemodelleerd (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: bovenglazuurschildering (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: gesjabloneerd (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: glazuur (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: bak (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
Huidige versie van 3 apr 2024 09:39
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel... het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van.||Japan||Ogata Kenzan (1643-1746)||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044
| Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
|---|---|---|---|
| Nederlands | Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki |
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel... het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van.||Japan||Ogata Kenzan (1643-1746)||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044 |
Verklaringen
1 bron
onbekende waarde
bak (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
In rechthoekig kader onderop in blauw Kenzan stempel (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki (Nederlands)
1 bron
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands)
1 bron
1 bron
OKS 1967-044
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
1 bron
Japan (Nederlands)
onbekende waarde
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044
0 bronnen
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Ogata Kenzan (1643-1746) (Nederlands)
1 bron
steengoed (Nederlands)
onbekende waarde
gemodelleerd (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
bovenglazuurschildering (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
gesjabloneerd (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron