Schaal met decor van draak en feniks, wucai (Q29549): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof NO 00021, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211
KunstmuseumBot (overleg | bijdragen)
Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @2c5db0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @2c5ff0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal met decor van draak en feniks, wucai' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @2c5db0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @2c5ff0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal met decor van draak en feniks, wucai' _LanguageValue__removed=False>}>]])
 
(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
beschrijving / nlbeschrijving / nl
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla...e feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa...||China||Princessehof NO 00021
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla...t een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa...||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 00021
eigenschap / plaats vervaardigingeigenschap / plaats vervaardiging
onbekende waarde
eigenschap / plaats vervaardiging: China / bron
 
geraadpleegd op: 3 apr 2024
Tijdstip+2024-04-03T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

waarschijnlijkheid: 100 %
Hoeveelheid100 %
Eenheid%

geïdentificeerd als: China
identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst
eigenschap / datering
onbekende waarde
 
eigenschap / datering: onbekende waarde / rang
Normale rang
 
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
begindatum: 1573Gregoriaans
Tijdstip+1573-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
 
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
einddatum: 1619
Tijdstip+1619-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
 
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
presentatietekst: Wanli (1573-1620) (Nederlands)
 
eigenschap / datering: onbekende waarde / bron
geraadpleegd op: 1 sep 2023
Tijdstip+2023-09-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
 
eigenschap / digitale representatie
 
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B02%5D.jpg / rang
 
Normale rang
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B02%5D.jpg / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / digitale representatie
 
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B03%5D.jpg / rang
 
Normale rang
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B03%5D.jpg / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / digitale representatie
 
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B04%5D.jpg / rang
 
Normale rang
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B04%5D.jpg / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / datering
 
onbekende waarde
eigenschap / datering: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
vroegst mogelijke datum: 1573Gregoriaans
Tijdstip+1573-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
laatst mogelijke datum: 1619
Tijdstip+1619-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: Wanli (1573-1620) (Nederlands)
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
begindatum: 1573Gregoriaans
Tijdstip+1573-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
einddatum: 1619
Tijdstip+1619-01-01T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
eigenschap / datering: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / beschrijving
 
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands)
eigenschap / beschrijving: De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands) / rang
 
Normale rang
eigenschap / beschrijving: De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands) / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / merkteken
 
onbekende waarde
eigenschap / merkteken: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / merkteken: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: Onder op de bodem in kobaltblauw onder het glazuur een vertikaal Wanli zesmerk in dubbele cirkel. (Nederlands)
eigenschap / merkteken: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / gebruikt materiaal
 
eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / rang
 
Normale rang
eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / kwalificatie
 
presentatietekst: porselein (Nederlands)
eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / bron
 
geraadpleegd op: 3 apr 2024
Tijdstip+2024-04-03T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

waarschijnlijkheid: 100 %
Hoeveelheid100 %
Eenheid%

geïdentificeerd als: porselein
identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst
eigenschap / techniek
 
onbekende waarde
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: gedraaid (Nederlands)
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / techniek
 
onbekende waarde
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: onderglazuur- en bovenglazuurschildering (Nederlands)
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / techniek
 
onbekende waarde
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: glazuur (Nederlands)
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / objectsoort
 
eigenschap / objectsoort: schaal / rang
 
Normale rang
eigenschap / objectsoort: schaal / kwalificatie
 
presentatietekst: schaal (Nederlands)
eigenschap / objectsoort: schaal / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof
eigenschap / objectsoort: schaal / bron
 
geraadpleegd op: 3 apr 2024
Tijdstip+2024-04-03T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

waarschijnlijkheid: 100 %
Hoeveelheid100 %
Eenheid%

geïdentificeerd als: schaal
identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst
eigenschap / metadatatype
 
eigenschap / metadatatype: fysiek object / rang
 
Normale rang
eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie
 
diameter: 28 cm
Hoeveelheid28 cm
Eenheidcm
eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie
 
hoogte: 4,8 cm
Hoeveelheid4,8 cm
Eenheidcm
eigenschap / metadatatype: fysiek object / bron
 
geraadpleegd op: 23 jan 2024
Tijdstip+2024-01-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: Adlib Princessehof
eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof

Huidige versie van 3 apr 2024 09:57

De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla...t een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa...||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 00021
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Schaal met decor van draak en feniks, wucai
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla...t een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa...||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 00021

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Onder op de bodem in kobaltblauw onder het glazuur een vertikaal Wanli zesmerk in dubbele cirkel. (Nederlands)
    onbekende waarde
    Schaal met decor van draak en feniks, wucai (Nederlands)
    De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    onbekende waarde
    1573Gregoriaans
    Wanli (1573-1620) (Nederlands)
    1573Gregoriaans
    1619
    Keramiekmuseum Princessehof NO 00021
    0 bronnen
    De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands)
    onbekende waarde
    onderglazuur- en bovenglazuurschildering (Nederlands)