Schaal met decor van draak en feniks, wucai (Q29549): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @8a08b0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @a48e0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal met decor van draak en feniks, wucai' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @8a08b0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @a48e0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal met decor van draak en feniks, wucai' _LanguageValue__removed=False>}>]]) |
Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @2c5db0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @2c5ff0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal met decor van draak en feniks, wucai' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @2c5db0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @2c5ff0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal met decor van draak en feniks, wucai' _LanguageValue__removed=False>}>]]) |
||||||||||||||||||
| (5 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||||||||||||||||||
| beschrijving / nl | beschrijving / nl | ||||||||||||||||||
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla... | De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla...t een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa...||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 00021 | ||||||||||||||||||
| eigenschap / PID-nummer | |||||||||||||||||||
| eigenschap / PID-nummer: Princessehof NO 00021 / rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / PID-nummer: Princessehof NO 00021 / bron | |||||||||||||||||||
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / plaats vervaardiging | eigenschap / plaats vervaardiging | ||||||||||||||||||
| eigenschap / plaats vervaardiging: China / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: China identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B02%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B02%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B03%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B03%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B04%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000021%20%5B04%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
vroegst mogelijke datum: 1573Gregoriaans
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
laatst mogelijke datum: 1619
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: Wanli (1573-1620) (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
begindatum: 1573Gregoriaans
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
einddatum: 1619
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / PID-nummer | |||||||||||||||||||
Keramiekmuseum Princessehof NO 00021 | |||||||||||||||||||
| eigenschap / PID-nummer: Keramiekmuseum Princessehof NO 00021 / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||||||
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving: De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands) / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving: De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands) / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: Onder op de bodem in kobaltblauw onder het glazuur een vertikaal Wanli zesmerk in dubbele cirkel. (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: porselein (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: porselein identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: gedraaid (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: onderglazuur- en bovenglazuurschildering (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: glazuur (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: schaal / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: schaal / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: schaal (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: schaal / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: schaal / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: schaal identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
Huidige versie van 3 apr 2024 09:57
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla...t een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa...||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 00021
| Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
|---|---|---|---|
| Nederlands | Schaal met decor van draak en feniks, wucai |
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla...t een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa...||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 00021 |
Verklaringen
1 bron
schaal (Nederlands)
2 bronnen
onbekende waarde
Onder op de bodem in kobaltblauw onder het glazuur een vertikaal Wanli zesmerk in dubbele cirkel. (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Schaal met decor van draak en feniks, wucai (Nederlands)
1 bron
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands)
1 bron
1 bron
1 bron
1 bron
NO 00021
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
1 bron
China (Nederlands)
onbekende waarde
1573Gregoriaans
Wanli (1573-1620) (Nederlands)
1573Gregoriaans
1619
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof NO 00021
0 bronnen
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands)
1 bron
porselein (Nederlands)
onbekende waarde
gedraaid (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
onderglazuur- en bovenglazuurschildering (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron