Vierkant zoutvat (Q34144): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @6a8fa0 _LanguageValues__values={'en': <LanguageValue @6a91e0 _LanguageValue__language='en' _LanguageValue__value='Vierkant zoutvat' _LanguageValue__removed=False>, 'nl': <LanguageValue @6ab0d0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vierkant zoutvat' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @6a8fa0 _LanguageValues__values={'en': <LanguageValue @6a91e0 _LanguageValue__language='en' _Langu...)
(‎Verklaring aangemaakt: beschrijving (P113): Aan het eind van de zeventiende eeuw verliest het zout zijn prominente plaats op tafel en verdwijnen de grote en rijke zoutvaten. Zelfs uitgevoerd in kostbare materialen zijn zij klein van afmeting. Uit het eind van de zeventiende en begin achttiende eeuw dateert een groep lage zoutvaten met een ronde holte in het bovenvlak. Zij zijn gemaakt van zilver, tin, porselein of aardewerk. De meest gebruikelijke vormen zijn driehoekig, rond en langwerp...)
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
eigenschap / digitale representatieeigenschap / digitale representatie
eigenschap / beschrijving
 
Aan het eind van de zeventiende eeuw verliest het zout zijn prominente plaats op tafel en verdwijnen de grote en rijke zoutvaten. Zelfs uitgevoerd in kostbare materialen zijn zij klein van afmeting. Uit het eind van de zeventiende en begin achttiende eeuw dateert een groep lage zoutvaten met een ronde holte in het bovenvlak. Zij zijn gemaakt van zilver, tin, porselein of aardewerk. De meest gebruikelijke vormen zijn driehoekig, rond en langwerpig. In aardewerk is slechts één ander laag en vierkant exemplaar van wit Delfts bekend (zie Erkelens 1996, cat.nr. 36, voetnoot 1). Een ander zoutvat [LINK Rijksmuseum] van Samuel van Eenhoorn, eveneens beschilderd met chinoiserieën, heeft de vorm van een diabolo. Het complexe ineengeweven monogram is tot op heden nog net geïdentificeerd. Een vergelijkbaar gekroond monogram treffen we ook aan op vierkante (thee)flessen, een tazza en een kom met deksel. De aanwezigheid van eenzelfde monogram op meerdere stukken geeft aan dat het hier mogelijk gaat om een samengestelde set tafelstukken. (Nederlands)
eigenschap / beschrijving: Aan het eind van de zeventiende eeuw verliest het zout zijn prominente plaats op tafel en verdwijnen de grote en rijke zoutvaten. Zelfs uitgevoerd in kostbare materialen zijn zij klein van afmeting. Uit het eind van de zeventiende en begin achttiende eeuw dateert een groep lage zoutvaten met een ronde holte in het bovenvlak. Zij zijn gemaakt van zilver, tin, porselein of aardewerk. De meest gebruikelijke vormen zijn driehoekig, rond en langwerpig. In aardewerk is slechts één ander laag en vierkant exemplaar van wit Delfts bekend (zie Erkelens 1996, cat.nr. 36, voetnoot 1). Een ander zoutvat [LINK Rijksmuseum] van Samuel van Eenhoorn, eveneens beschilderd met chinoiserieën, heeft de vorm van een diabolo. Het complexe ineengeweven monogram is tot op heden nog net geïdentificeerd. Een vergelijkbaar gekroond monogram treffen we ook aan op vierkante (thee)flessen, een tazza en een kom met deksel. De aanwezigheid van eenzelfde monogram op meerdere stukken geeft aan dat het hier mogelijk gaat om een samengestelde set tafelstukken. (Nederlands) / rang
 
Normale rang

Huidige versie van 29 jan 2024 om 19:10

geen beschrijving ingesteld
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Vierkant zoutvat
geen beschrijving ingesteld

    Verklaringen

    SVE 3 van Samuel van Eenhoorn, eigenaar (1678-1687) plateelbakkerij De Grieksche A (Engels)
    SVE 3 van Samuel van Eenhoorn, eigenaar (1678-1687) plateelbakkerij De Grieksche A (Nederlands)
    Paleis Het Loo RL 2668
    0 bronnen
    onbekende waarde
    1678-1687 (Engels)
    1678-1687 (Nederlands)
    h. 5 cm b. 7,8 cm d. 7,8 cm (Nederlands)
    h. 5 cm b. 7,8 cm d. 7,8 cm (Engels)
    Vierkant zoutvat (Nederlands)
    0 bronnen
    Vierkant zoutvat (Engels)
    0 bronnen
    Aan het eind van de zeventiende eeuw verliest het zout zijn prominente plaats op tafel en verdwijnen de grote en rijke zoutvaten. Zelfs uitgevoerd in kostbare materialen zijn zij klein van afmeting. Uit het eind van de zeventiende en begin achttiende eeuw dateert een groep lage zoutvaten met een ronde holte in het bovenvlak. Zij zijn gemaakt van zilver, tin, porselein of aardewerk. De meest gebruikelijke vormen zijn driehoekig, rond en langwerpig. In aardewerk is slechts één ander laag en vierkant exemplaar van wit Delfts bekend (zie Erkelens 1996, cat.nr. 36, voetnoot 1). Een ander zoutvat [LINK Rijksmuseum] van Samuel van Eenhoorn, eveneens beschilderd met chinoiserieën, heeft de vorm van een diabolo. Het complexe ineengeweven monogram is tot op heden nog net geïdentificeerd. Een vergelijkbaar gekroond monogram treffen we ook aan op vierkante (thee)flessen, een tazza en een kom met deksel. De aanwezigheid van eenzelfde monogram op meerdere stukken geeft aan dat het hier mogelijk gaat om een samengestelde set tafelstukken. (Nederlands)
    0 bronnen