Item:Q34144: verschil tussen versies

Een item bijgewerkt: Loo
Label: openrefine-3.7
Verklaring aangemaakt: beschrijving (P113): Aan het eind van de zeventiende eeuw verliest het zout zijn prominente plaats op tafel en verdwijnen de grote en rijke zoutvaten. Zelfs uitgevoerd in kostbare materialen zijn zij klein van afmeting. Uit het eind van de zeventiende en begin achttiende eeuw dateert een groep lage zoutvaten met een ronde holte in het bovenvlak. Zij zijn gemaakt van zilver, tin, porselein of aardewerk. De meest gebruikelijke vormen zijn driehoekig, rond en langwerp...
 
(3 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
eigenschap / vermeld ineigenschap / vermeld in
onbekende waarde
eigenschap / vermeld in: Jaarverslag Paleis Het Loo 1987 / bron
 
geraadpleegd op: 31 okt 2023
Tijdstip+2023-10-31T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

waarschijnlijkheid: 100 %
Hoeveelheid100 %
Eenheid%

geïdentificeerd als: Jaarverslag Paleis Het Loo 1987
identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst
eigenschap / merktekeneigenschap / merkteken
onbekende waarde
eigenschap / merkteken: SVE / bron
 
geraadpleegd op: 31 okt 2023
Tijdstip+2023-10-31T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

waarschijnlijkheid: 100 %
Hoeveelheid100 %
Eenheid%

geïdentificeerd als: SVE
identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst
eigenschap / digitale representatieeigenschap / digitale representatie
eigenschap / beschrijving
 
Aan het eind van de zeventiende eeuw verliest het zout zijn prominente plaats op tafel en verdwijnen de grote en rijke zoutvaten. Zelfs uitgevoerd in kostbare materialen zijn zij klein van afmeting. Uit het eind van de zeventiende en begin achttiende eeuw dateert een groep lage zoutvaten met een ronde holte in het bovenvlak. Zij zijn gemaakt van zilver, tin, porselein of aardewerk. De meest gebruikelijke vormen zijn driehoekig, rond en langwerpig. In aardewerk is slechts één ander laag en vierkant exemplaar van wit Delfts bekend (zie Erkelens 1996, cat.nr. 36, voetnoot 1). Een ander zoutvat [LINK Rijksmuseum] van Samuel van Eenhoorn, eveneens beschilderd met chinoiserieën, heeft de vorm van een diabolo. Het complexe ineengeweven monogram is tot op heden nog net geïdentificeerd. Een vergelijkbaar gekroond monogram treffen we ook aan op vierkante (thee)flessen, een tazza en een kom met deksel. De aanwezigheid van eenzelfde monogram op meerdere stukken geeft aan dat het hier mogelijk gaat om een samengestelde set tafelstukken. (Nederlands)
eigenschap / beschrijving: Aan het eind van de zeventiende eeuw verliest het zout zijn prominente plaats op tafel en verdwijnen de grote en rijke zoutvaten. Zelfs uitgevoerd in kostbare materialen zijn zij klein van afmeting. Uit het eind van de zeventiende en begin achttiende eeuw dateert een groep lage zoutvaten met een ronde holte in het bovenvlak. Zij zijn gemaakt van zilver, tin, porselein of aardewerk. De meest gebruikelijke vormen zijn driehoekig, rond en langwerpig. In aardewerk is slechts één ander laag en vierkant exemplaar van wit Delfts bekend (zie Erkelens 1996, cat.nr. 36, voetnoot 1). Een ander zoutvat [LINK Rijksmuseum] van Samuel van Eenhoorn, eveneens beschilderd met chinoiserieën, heeft de vorm van een diabolo. Het complexe ineengeweven monogram is tot op heden nog net geïdentificeerd. Een vergelijkbaar gekroond monogram treffen we ook aan op vierkante (thee)flessen, een tazza en een kom met deksel. De aanwezigheid van eenzelfde monogram op meerdere stukken geeft aan dat het hier mogelijk gaat om een samengestelde set tafelstukken. (Nederlands) / rang
 
Normale rang