Kakiemon beeld zgn. bijin (Q27633): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(‎Verklaring verwijderd: PID-nummer (P44): Princessehof MPH 2016001, #quickstatements; #temporary_batch_1696432587421)
(‎Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof MPH 2016-001, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211)
eigenschap / PID-nummer
 
Keramiekmuseum Princessehof MPH 2016-001
eigenschap / PID-nummer: Keramiekmuseum Princessehof MPH 2016-001 / rang
 
Normale rang

Versie van 4 okt 2023 19:10

Beeld van bijin beschilderd over het glazuur in ijzerrood, blauw, groen, geel en zwart. Zij draagt een kimono met een pa...zijn ooit aangekocht door de over-over grootvader die ambassadeur was in het Verre Oosten.||Japan||Princessehof MPH 2016001
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Kakiemon beeld zgn. bijin
Beeld van bijin beschilderd over het glazuur in ijzerrood, blauw, groen, geel en zwart. Zij draagt een kimono met een pa...zijn ooit aangekocht door de over-over grootvader die ambassadeur was in het Verre Oosten.||Japan||Princessehof MPH 2016001

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Kakiemon beeld zgn. bijin (Nederlands)
    Beeld van bijin beschilderd over het glazuur in ijzerrood, blauw, groen, geel en zwart. Zij draagt een kimono met een patroon van blauweregen en spiralen. Op haar binnengewaad is een decoratie van kersenbloesem en een geruit patroon. Op de onderkant zit een oud label die de beeld mis interpreteert als zijnde in China vervaardigd. Tevens bevindt zich op de stempel het inventarisnummer 424 en de letters 'O du S' (dit staat voor O du Sartel). Deze figuren staan bekend als bijin, wat vertaald kan worden als mooie, elegante vrouwen. Op houtblokprinten en schilderingen uit de 17de eeuw was dit een populair thema en deze decoratie werd ook overgenomen in de productie van Japans porselein. De kleding en haarstijl van de figuren was mode bij courtisanes in de Kanbun periode (1661-1673) en wordt gekenmerkt door een los gewaad met een zwarte sjerp gebonden om het middel van de vrouw. De plastieken zijn vanaf halverwege de negentiende eeuw in het bezit geweest van een Europese adelijke familie. Ze zijn ooit aangekocht door de over-over grootvader die ambassadeur was in het Verre Oosten. (Nederlands)
    Collectie Keramiekmuseum Princessehof - Verworven met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds en Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof MPH 2016-001
    0 bronnen