beeldje (Q37904): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(‎Een nieuw item aangemaakt: museum arnhem)
Label: openrefine-3.7
 
(‎Een item bijgewerkt: beschrijving)
Label: openrefine-3.7
eigenschap / beschrijving
 
Staande vrouw op rechthoekig voetstuk voor boomstronken en meloen. Hoofd schuin naar rechts gewend en de rechter wijsvinger omhoog gestoken. Tussen de linkerarm en de met de linkerhand opgetrokken schort houdt zij een openstaande vogelkooi vast. Wit.Het beeldje is een voorbeeld van figuren die Delftse modelleurs gemaakt hebben naar Franse porseleinen voorbeelden. Dit beeldje gaat terug op 'La petite fille à cage' die Blondeau in 1752 als onderdeel van een serie van zes witte porseleinen figuren voor de porseleinfabriek te Vincennes maakte. Thematisch zijn ze ontleend aan Bouchers 'Les premiers enfants'. Boucher had zich op zijn beurt weer laten inspireren door de balletvoorstelling 'La Vallée de Montmorency ou les amours villageois' van de Opéra Comique. Bij dit beeldje hoort een beeldje van een jongen die het ontsnapte vogeltje vangt. Samen vormen ze het stel 'La douleur de Babet et Corydon'. De geopende vogelkooi onder Babets arm symboliseert de verloren onschuld. Het Rijksmuseum bezit zowel een beeldje van Babet als van Corydon. (Nederlands)
eigenschap / beschrijving: Staande vrouw op rechthoekig voetstuk voor boomstronken en meloen. Hoofd schuin naar rechts gewend en de rechter wijsvinger omhoog gestoken. Tussen de linkerarm en de met de linkerhand opgetrokken schort houdt zij een openstaande vogelkooi vast. Wit.Het beeldje is een voorbeeld van figuren die Delftse modelleurs gemaakt hebben naar Franse porseleinen voorbeelden. Dit beeldje gaat terug op 'La petite fille à cage' die Blondeau in 1752 als onderdeel van een serie van zes witte porseleinen figuren voor de porseleinfabriek te Vincennes maakte. Thematisch zijn ze ontleend aan Bouchers 'Les premiers enfants'. Boucher had zich op zijn beurt weer laten inspireren door de balletvoorstelling 'La Vallée de Montmorency ou les amours villageois' van de Opéra Comique. Bij dit beeldje hoort een beeldje van een jongen die het ontsnapte vogeltje vangt. Samen vormen ze het stel 'La douleur de Babet et Corydon'. De geopende vogelkooi onder Babets arm symboliseert de verloren onschuld. Het Rijksmuseum bezit zowel een beeldje van Babet als van Corydon. (Nederlands) / rang
 
Normale rang
eigenschap / beschrijving: Staande vrouw op rechthoekig voetstuk voor boomstronken en meloen. Hoofd schuin naar rechts gewend en de rechter wijsvinger omhoog gestoken. Tussen de linkerarm en de met de linkerhand opgetrokken schort houdt zij een openstaande vogelkooi vast. Wit.Het beeldje is een voorbeeld van figuren die Delftse modelleurs gemaakt hebben naar Franse porseleinen voorbeelden. Dit beeldje gaat terug op 'La petite fille à cage' die Blondeau in 1752 als onderdeel van een serie van zes witte porseleinen figuren voor de porseleinfabriek te Vincennes maakte. Thematisch zijn ze ontleend aan Bouchers 'Les premiers enfants'. Boucher had zich op zijn beurt weer laten inspireren door de balletvoorstelling 'La Vallée de Montmorency ou les amours villageois' van de Opéra Comique. Bij dit beeldje hoort een beeldje van een jongen die het ontsnapte vogeltje vangt. Samen vormen ze het stel 'La douleur de Babet et Corydon'. De geopende vogelkooi onder Babets arm symboliseert de verloren onschuld. Het Rijksmuseum bezit zowel een beeldje van Babet als van Corydon. (Nederlands) / bron
 
vermeld in: Oude website Delfts Aardewerk
geraadpleegd op: 28 sep 2023
Tijdstip+2023-09-28T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0
eigenschap / datering
 
onbekende waarde
eigenschap / datering: onbekende waarde / rang
 
Normale rang
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: 1730 - 1775 (Engels)
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
presentatietekst: 1730 - 1775 (Nederlands)
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
vroegst mogelijke datum: 1730
Tijdstip+1730-00-00T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie
 
laatst mogelijke datum: 1775
Tijdstip+1775-00-00T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisieéén jaar
Voor0
Na0
eigenschap / datering: onbekende waarde / bron
 
vermeld in: Oude website Delfts Aardewerk
geraadpleegd op: 28 sep 2023
Tijdstip+2023-09-28T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0
eigenschap / titel (of omschrijving)
 
beeldje (Nederlands)
eigenschap / titel (of omschrijving): beeldje (Nederlands) / rang
 
Normale rang

Versie van 28 nov 2023 21:09

Staande vrouw op rechthoekig voetstuk voor boomstronken en meloen | Museum Arnhem | AB 8446
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
beeldje
Staande vrouw op rechthoekig voetstuk voor boomstronken en meloen | Museum Arnhem | AB 8446

    Verklaringen

    Museum Arnhem AB 8446
    0 bronnen
    Staande vrouw op rechthoekig voetstuk voor boomstronken en meloen. Hoofd schuin naar rechts gewend en de rechter wijsvinger omhoog gestoken. Tussen de linkerarm en de met de linkerhand opgetrokken schort houdt zij een openstaande vogelkooi vast. Wit.Het beeldje is een voorbeeld van figuren die Delftse modelleurs gemaakt hebben naar Franse porseleinen voorbeelden. Dit beeldje gaat terug op 'La petite fille à cage' die Blondeau in 1752 als onderdeel van een serie van zes witte porseleinen figuren voor de porseleinfabriek te Vincennes maakte. Thematisch zijn ze ontleend aan Bouchers 'Les premiers enfants'. Boucher had zich op zijn beurt weer laten inspireren door de balletvoorstelling 'La Vallée de Montmorency ou les amours villageois' van de Opéra Comique. Bij dit beeldje hoort een beeldje van een jongen die het ontsnapte vogeltje vangt. Samen vormen ze het stel 'La douleur de Babet et Corydon'. De geopende vogelkooi onder Babets arm symboliseert de verloren onschuld. Het Rijksmuseum bezit zowel een beeldje van Babet als van Corydon. (Nederlands)
    onbekende waarde
    1730 - 1775 (Engels)
    1730 - 1775 (Nederlands)
    beeldje (Nederlands)
    0 bronnen