Q38631 (Q38631): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @c3c280 _LanguageValues__values={}>|<Labels @c3c280 _LanguageValues__values={}>]])) |
(Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @f7d840 _LanguageValues__values={}>|<Labels @f7d840 _LanguageValues__values={}>]])) |
||||||||||||||
eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof eigendom van: Museum Prinsenhof Delft | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Engels) | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 10 apr 2024
vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof eigendom van: Museum Prinsenhof Delft |
Versie van 10 apr 2024 00:03
Delft||circa 1740 - 1760||faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom||PDA 109
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Geen label ingesteld |
Delft||circa 1740 - 1760||faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom||PDA 109 |
Verklaringen
onbekende waarde
1 (mogelijk; onderkant deksel en binnenkant vloot) (Nederlands)
1 bron
PDA 109
1 bron
onbekende waarde
onbekend (Nederlands)
1 bron
Delft (Nederlands)
faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom (Nederlands)
onbekende waarde
faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom (Nederlands)
onbekende waarde
Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Engels)
1 bron