Q38631 (Q38631): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @d21ea0 _LanguageValues__values={}>|<Labels @d21ea0 _LanguageValues__values={}>]]))
(‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @c3c280 _LanguageValues__values={}>|<Labels @c3c280 _LanguageValues__values={}>]]))
eigenschap / gebruikt materiaaleigenschap / gebruikt materiaal
onbekende waarde
eigenschap / gebruikt materiaal: faience / bron
 
geraadpleegd op: 3 apr 2024
Tijdstip+2024-04-03T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

waarschijnlijkheid: 100 %
Hoeveelheid100 %
Eenheid%

geïdentificeerd als: faience
identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst

Versie van 3 apr 2024 11:38

Delft||circa 1740 - 1760||faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom||PDA 109
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Geen label ingesteld
Delft||circa 1740 - 1760||faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom||PDA 109

    Verklaringen

    onbekende waarde
    1 (mogelijk; onderkant deksel en binnenkant vloot) (Nederlands)
    onbekende waarde
    faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom (Nederlands)
    onbekende waarde
    Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Engels)