Q38631 (Q38631): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Een nieuw item aangemaakt: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @f39120 _LanguageValues__values={}>|<Labels @f39120 _LanguageValues__values={}>]])) |
(Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @397940 _LanguageValues__values={}>|<Labels @397940 _LanguageValues__values={}>]])) |
||||||||||||||||||
(8 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||||||||||||||||||
beschrijving / nl | beschrijving / nl | ||||||||||||||||||
Delft||circa 1740 - 1760||faience, tinglazuur, loodglazuur | Delft||circa 1740 - 1760||faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom||PDA 109 | ||||||||||||||||||
eigenschap / plaats vervaardiging | eigenschap / plaats vervaardiging | ||||||||||||||||||
eigenschap / plaats vervaardiging: Delft / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: Delft identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof eigendom van: Museum Prinsenhof Delft | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof eigendom van: Museum Prinsenhof Delft | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://prinsenhof.cithosting.nl/images/PRINS/PDA%20109ab.JPG?cache=yes / rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://prinsenhof.cithosting.nl/images/PRINS/PDA%20109ab.JPG?cache=yes / bron | |||||||||||||||||||
vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof eigendom van: Museum Prinsenhof Delft | |||||||||||||||||||
eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof eigendom van: Museum Prinsenhof Delft | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: faience / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: faience / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom (Nederlands) | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: faience / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof eigendom van: Museum Prinsenhof Delft | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: faience / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: faience identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom (Nederlands) | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof eigendom van: Museum Prinsenhof Delft | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://prinsenhof.cithosting.nl/images/PRINS/PDA%2520109ab.JPG?cache=yes / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://prinsenhof.cithosting.nl/images/PRINS/PDA%2520109ab.JPG?cache=yes / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jul 2024
vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof eigendom van: Museum Prinsenhof Delft | |||||||||||||||||||
eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||||||
Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Nederlands) | |||||||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Nederlands) / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Nederlands) / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 12 apr 2024
vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof eigendom van: Museum Prinsenhof Delft |
Huidige versie van 23 jul 2024 om 22:19
Delft||circa 1740 - 1760||faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom||PDA 109
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Geen label ingesteld |
Delft||circa 1740 - 1760||faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom||PDA 109 |
Verklaringen
onbekende waarde
1 (mogelijk; onderkant deksel en binnenkant vloot) (Nederlands)
1 bron
PDA 109
1 bron
onbekende waarde
onbekend (Nederlands)
1 bron
Delft (Nederlands)
faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom (Nederlands)
onbekende waarde
faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom (Nederlands)
Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Nederlands)
1 bron