Kom met decor van mytisch wezen en lotusbloemen, Bencharong (Q23467): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(‎Verklaring verwijderd: PID-nummer (P44): Princessehof NO 02586, remove old PIDs)
Label: openrefine-3.7
(‎Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof NO 02586, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211)
eigenschap / PID-nummer
 
Keramiekmuseum Princessehof NO 02586
eigenschap / PID-nummer: Keramiekmuseum Princessehof NO 02586 / rang
 
Normale rang

Versie van 4 okt 2023 17:59

Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige da...populair tijdens de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties.||Jingdezhen||Princessehof NO 02586
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Kom met decor van mytisch wezen en lotusbloemen, Bencharong
Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige da...populair tijdens de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties.||Jingdezhen||Princessehof NO 02586

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Kom met decor van mytisch wezen en lotusbloemen, Bencharong (Nederlands)
    Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige dat half mens half dier is (poten van een leeuw, hoeven van een hert en een staart met een vlammend einde), en twee Thep phanom zittend op een lotusbloem (heilige in boeddhistische kosmologie). Onder de rand en bij de voetring zijn verschillende banden florale en geometrische motieven. De binnenkant van de kom is blauwgroen met aan de rand twee banden van florale en geometrische motieven. De vlammen zijn symbool voor de Boeddhistische vlam. De vormen en decoratie op bencharong zijn terug te vinden op Thaise architectuur uit de periode met duidelijke boeddhistische referenties. Figuren uit het Himaphan bos, en dan met name kinnari and norasingh, en de lotus waren populair tijdens de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof NO 02586
    0 bronnen