Q38631 (Q38631): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @c3c280 _LanguageValues__values={}>|<Labels @c3c280 _LanguageValues__values={}>]]))
(‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @397940 _LanguageValues__values={}>|<Labels @397940 _LanguageValues__values={}>]]))
 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
eigenschap / digitale representatie
 
eigenschap / digitale representatie: https://prinsenhof.cithosting.nl/images/PRINS/PDA%20109ab.JPG?cache=yes / rang
Normale rang
 
eigenschap / digitale representatie: https://prinsenhof.cithosting.nl/images/PRINS/PDA%20109ab.JPG?cache=yes / bron
geraadpleegd op: 26 feb 2024
Tijdstip+2024-02-26T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof
eigendom van: Museum Prinsenhof Delft
 
eigenschap / beschrijving
onbekende waarde
 
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / rang
Normale rang
 
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / kwalificatie
presentatietekst: Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Engels)
 
eigenschap / beschrijving: onbekende waarde / bron
geraadpleegd op: 3 apr 2024
Tijdstip+2024-04-03T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof
eigendom van: Museum Prinsenhof Delft
 
eigenschap / digitale representatie
 
eigenschap / digitale representatie: https://prinsenhof.cithosting.nl/images/PRINS/PDA%2520109ab.JPG?cache=yes / rang
 
Normale rang
eigenschap / digitale representatie: https://prinsenhof.cithosting.nl/images/PRINS/PDA%2520109ab.JPG?cache=yes / bron
 
geraadpleegd op: 23 jul 2024
Tijdstip+2024-07-23T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof
eigendom van: Museum Prinsenhof Delft
eigenschap / beschrijving
 
Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Nederlands)
eigenschap / beschrijving: Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Nederlands) / rang
 
Normale rang
eigenschap / beschrijving: Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Nederlands) / bron
 
geraadpleegd op: 12 apr 2024
Tijdstip+2024-04-12T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

vermeld in: TMS Collectiesysteem Prinsenhof
eigendom van: Museum Prinsenhof Delft

Huidige versie van 23 jul 2024 om 22:19

Delft||circa 1740 - 1760||faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom||PDA 109
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Geen label ingesteld
Delft||circa 1740 - 1760||faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom||PDA 109

    Verklaringen

    onbekende waarde
    1 (mogelijk; onderkant deksel en binnenkant vloot) (Nederlands)
    onbekende waarde
    faience, tinglazuur, loodglazuur, groot- en kleinvuurtechniek, polychroom (Nederlands)
    Ovale botervloot met rechtopstaande handgreepjes en deksel. De deksel heeft een knop in de vorm van een slak op een blad. De beschildering bestaat uit takken met bloesem, pijnbomen, vogels en bijeengebonden korenschoven. Het type decoratie van de botervloot is geïnspireerd op dat van het zogenaamde Kakiemon-porselein dat afkomstig is uit Japan. In eerste instantie was Chinees porselein met een blauwwitte decoratie de belangrijkste inspiratiebron voor Delfts aardewerk. Vanaf ongeveer 1660 werd ook vaker meerkleurig porselein ingevoerd door de VOC dat op haar beurt de Delftse industrie beïnvloedde. Ook Japanse objecten werden vanaf deze tijd steeds meer ingevoerd. Kakiemon-porselein was erg duur in de zeventiende eeuw, omdat het schaars was en daarom een geliefd onderwerp voor de Delftse plateelbakkers om te kopiëren. Het gebruik van een figuratieve knop op de deksel en het gebruik van een goud emaille duiden ook op invloeden van Europees porselein zoals Meissen. Ook deze fabriek maakte knoppen en handvatten in de vorm van bloemen, bladeren en takken. Meer onderzoek naar objecten van andere porseleinfabrikanten uit Europa kan wellicht meer duidelijkheid hierover geven. (Nederlands)