Twee kommen (Q34132): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(‎Verklaring aangemaakt: digitale representatie (P43): https://api.kunstmuseum.nl/wiki/Special:FilePath/RL539-1.jpg)
(‎Verklaring aangemaakt: beschrijving (P113): De vorm en decoratie van de kommen gaat terug op Chinees kraakporselein. De komvorm werden in tal van maten door de Delftse producenten op de markt gebracht. De sierfunctie van de kommen komt tot uitdrukking in de term 'kaskom' of 'casback'. Hun plaats aan weerszijden op de kap van kasten of kabinetten is te zien op schilderijen, bijvoorbeeld 'Handwerkend meisje' van Gabriël Metsu (1629-1667), circa 650-1660 in het het Moskouse Pushkin Museum....)
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
eigenschap / digitale representatie
 
eigenschap / digitale representatie: https://api.kunstmuseum.nl/w/images/1/14/Verloop.jpeg / rang
Normale rang
 
eigenschap / digitale representatie: https://api.kunstmuseum.nl/w/images/1/14/Verloop.jpeg / bron
vermeld in: Oude website Delfts Aardewerk
geraadpleegd op: 28 sep 2023
Tijdstip+2023-09-28T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0
 
eigenschap / beschrijving
 
De vorm en decoratie van de kommen gaat terug op Chinees kraakporselein. De komvorm werden in tal van maten door de Delftse producenten op de markt gebracht. De sierfunctie van de kommen komt tot uitdrukking in de term 'kaskom' of 'casback'. Hun plaats aan weerszijden op de kap van kasten of kabinetten is te zien op schilderijen, bijvoorbeeld 'Handwerkend meisje' van Gabriël Metsu (1629-1667), circa 650-1660 in het het Moskouse Pushkin Museum. Daarnaast laten stillevens zien dat de kommen behalve voor bloemen en planten ook voor vruchten werden gebruikt. De kleinere maten deden dienst als 'spoelkom' bij het theeceremonieel. (Nederlands)
eigenschap / beschrijving: De vorm en decoratie van de kommen gaat terug op Chinees kraakporselein. De komvorm werden in tal van maten door de Delftse producenten op de markt gebracht. De sierfunctie van de kommen komt tot uitdrukking in de term 'kaskom' of 'casback'. Hun plaats aan weerszijden op de kap van kasten of kabinetten is te zien op schilderijen, bijvoorbeeld 'Handwerkend meisje' van Gabriël Metsu (1629-1667), circa 650-1660 in het het Moskouse Pushkin Museum. Daarnaast laten stillevens zien dat de kommen behalve voor bloemen en planten ook voor vruchten werden gebruikt. De kleinere maten deden dienst als 'spoelkom' bij het theeceremonieel. (Nederlands) / rang
 
Normale rang

Huidige versie van 29 jan 2024 om 19:10

geen beschrijving ingesteld
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Twee kommen
geen beschrijving ingesteld

    Verklaringen

    onbekende waarde
    geen (Engels)
    geen (Nederlands)
    Paleis Het Loo RL 539 1-2
    0 bronnen
    onbekende waarde
    1660-1680 (Engels)
    1660-1680 (Nederlands)
    Jaarverslag Paleis Het Loo 1979, p. 104, nr. 1 (Engels)
    Jaarverslag Paleis Het Loo 1979, p. 104, nr. 1 (Nederlands)
    h. 17, 5 cm diam. 26,5 cm (Nederlands)
    h. 17, 5 cm diam. 26,5 cm (Engels)
    Twee kommen (Nederlands)
    0 bronnen
    Twee kommen (Engels)
    0 bronnen
    De vorm en decoratie van de kommen gaat terug op Chinees kraakporselein. De komvorm werden in tal van maten door de Delftse producenten op de markt gebracht. De sierfunctie van de kommen komt tot uitdrukking in de term 'kaskom' of 'casback'. Hun plaats aan weerszijden op de kap van kasten of kabinetten is te zien op schilderijen, bijvoorbeeld 'Handwerkend meisje' van Gabriël Metsu (1629-1667), circa 650-1660 in het het Moskouse Pushkin Museum. Daarnaast laten stillevens zien dat de kommen behalve voor bloemen en planten ook voor vruchten werden gebruikt. De kleinere maten deden dienst als 'spoelkom' bij het theeceremonieel. (Nederlands)
    0 bronnen