Koreaanse keramiek (Q3219): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Verklaring aangemaakt: subklasse van (P47): Aziatisch keramiek (Q3321)) |
(Verklaring aangemaakt: titel (of omschrijving) (P24): Korea heeft een lange keramische traditie die beïnvloed is door Chinese voorbeelden. De productie bestond uit primitief ogend maar fraai gevormd en ongekunsteld steengoed en porselein. Aanvankelijk maakte men celadon, later kwamen daar ook onderglazuur rood en blauw bij. Nadat in 1392 de Yi dynastie aan de macht kwam, werd het boeddhisme verboden en het confusianisme bevorderd. Een en ander werd strikt en rigide doorgevoerd. Versiering werd als b...) Label: openrefine-3.6 |
||||||||||||||
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||||||||||||||
aliassen / nl / 0 | aliassen / nl / 0 | ||||||||||||||
Koreaans keramiek | |||||||||||||||
eigenschap / subklasse van | |||||||||||||||
eigenschap / subklasse van: keramiek / rang | |||||||||||||||
eigenschap / titel (of omschrijving) | |||||||||||||||
Korea heeft een lange keramische traditie die beïnvloed is door Chinese voorbeelden. De productie bestond uit primitief ogend maar fraai gevormd en ongekunsteld steengoed en porselein. Aanvankelijk maakte men celadon, later kwamen daar ook onderglazuur rood en blauw bij. Nadat in 1392 de Yi dynastie aan de macht kwam, werd het boeddhisme verboden en het confusianisme bevorderd. Een en ander werd strikt en rigide doorgevoerd. Versiering werd als boeddhistisch verworpen; het confusianisme preekte schoonheid door eenvoud en zuiverheid. De grootste bewonderaars van deze keramiek waren de Japanners. Door hen zijn prachtige verzamelingen al vanouds bijeengebracht. Anders dan in Japan stonden de pottenbakkers van Korea in laag aanzien. Hun producten werden daar beschouwd als dagelijks gebruiksgoed. Bovendien geloofden de Koreanen dat boze geesten zich graag in oud vaatwerk nestelden. Dus werd buiten gebruik gesteld aardewerk door hen vaak stukgegooid. (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / titel (of omschrijving): Korea heeft een lange keramische traditie die beïnvloed is door Chinese voorbeelden. De productie bestond uit primitief ogend maar fraai gevormd en ongekunsteld steengoed en porselein. Aanvankelijk maakte men celadon, later kwamen daar ook onderglazuur rood en blauw bij. Nadat in 1392 de Yi dynastie aan de macht kwam, werd het boeddhisme verboden en het confusianisme bevorderd. Een en ander werd strikt en rigide doorgevoerd. Versiering werd als boeddhistisch verworpen; het confusianisme preekte schoonheid door eenvoud en zuiverheid. De grootste bewonderaars van deze keramiek waren de Japanners. Door hen zijn prachtige verzamelingen al vanouds bijeengebracht. Anders dan in Japan stonden de pottenbakkers van Korea in laag aanzien. Hun producten werden daar beschouwd als dagelijks gebruiksgoed. Bovendien geloofden de Koreanen dat boze geesten zich graag in oud vaatwerk nestelden. Dus werd buiten gebruik gesteld aardewerk door hen vaak stukgegooid. (Nederlands) / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / titel (of omschrijving): Korea heeft een lange keramische traditie die beïnvloed is door Chinese voorbeelden. De productie bestond uit primitief ogend maar fraai gevormd en ongekunsteld steengoed en porselein. Aanvankelijk maakte men celadon, later kwamen daar ook onderglazuur rood en blauw bij. Nadat in 1392 de Yi dynastie aan de macht kwam, werd het boeddhisme verboden en het confusianisme bevorderd. Een en ander werd strikt en rigide doorgevoerd. Versiering werd als boeddhistisch verworpen; het confusianisme preekte schoonheid door eenvoud en zuiverheid. De grootste bewonderaars van deze keramiek waren de Japanners. Door hen zijn prachtige verzamelingen al vanouds bijeengebracht. Anders dan in Japan stonden de pottenbakkers van Korea in laag aanzien. Hun producten werden daar beschouwd als dagelijks gebruiksgoed. Bovendien geloofden de Koreanen dat boze geesten zich graag in oud vaatwerk nestelden. Dus werd buiten gebruik gesteld aardewerk door hen vaak stukgegooid. (Nederlands) / bron | |||||||||||||||
vermeld in: voormalige website Aziatisch keramiek geraadpleegd op: 22 sep 2022
URL voor bron: http://www.aziatischekeramiek.nl/keys/view/koreaanse_keramiek/17 |
Huidige versie van 10 okt 2022 om 17:28
Korea heeft een lange keramische traditie die beïnvloed is door Chinese voorbeelden. De productie bestond uit primitief ogend maar fraai gevormd en ongekunsteld steengoed en porselein. Aanvankelijk maakte men celadon, later kwamen daar ook ondergl...
- Koreaans keramiek
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Koreaanse keramiek |
Korea heeft een lange keramische traditie die beïnvloed is door Chinese voorbeelden. De productie bestond uit primitief ogend maar fraai gevormd en ongekunsteld steengoed en porselein. Aanvankelijk maakte men celadon, later kwamen daar ook ondergl... |
|
Verklaringen
1 bron
15 sep 2022
Koreaanse keramiek (Nederlands)
1 bron
15 sep 2022
Koreaanse keramiek (Nederlands)
1 bron
15 sep 2022
Koreaanse keramiek (Nederlands)
Korea heeft een lange keramische traditie die beïnvloed is door Chinese voorbeelden. De productie bestond uit primitief ogend maar fraai gevormd en ongekunsteld steengoed en porselein. Aanvankelijk maakte men celadon, later kwamen daar ook onderglazuur rood en blauw bij. Nadat in 1392 de Yi dynastie aan de macht kwam, werd het boeddhisme verboden en het confusianisme bevorderd. Een en ander werd strikt en rigide doorgevoerd. Versiering werd als boeddhistisch verworpen; het confusianisme preekte schoonheid door eenvoud en zuiverheid. De grootste bewonderaars van deze keramiek waren de Japanners. Door hen zijn prachtige verzamelingen al vanouds bijeengebracht. Anders dan in Japan stonden de pottenbakkers van Korea in laag aanzien. Hun producten werden daar beschouwd als dagelijks gebruiksgoed. Bovendien geloofden de Koreanen dat boze geesten zich graag in oud vaatwerk nestelden. Dus werd buiten gebruik gesteld aardewerk door hen vaak stukgegooid. (Nederlands)