Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki (Q29505): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
KunstmuseumBot (overleg | bijdragen)
Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @326ad0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @377f10 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @326ad0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @377f10 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Bakje, vierkant, met gestileerd floraal...
KunstmuseumBot (overleg | bijdragen)
Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @21fac0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @21fd00 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @21fac0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @21fd00 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Bakje, vierkant, met gestileerd floraal...
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
eigenschap / plaats vervaardigingeigenschap / plaats vervaardiging
onbekende waarde
eigenschap / plaats vervaardiging: Japan / bron
 
geraadpleegd op: 3 apr 2024
Tijdstip+2024-04-03T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

waarschijnlijkheid: 100 %
Hoeveelheid100 %
Eenheid%

geïdentificeerd als: Japan
identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst
eigenschap / gebruikt materiaaleigenschap / gebruikt materiaal
onbekende waarde
eigenschap / gebruikt materiaal: steengoed / bron
 
geraadpleegd op: 3 apr 2024
Tijdstip+2024-04-03T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

waarschijnlijkheid: 100 %
Hoeveelheid100 %
Eenheid%

geïdentificeerd als: steengoed
identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst

Huidige versie van 3 apr 2024 09:39

Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel... het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van.||Japan||Ogata Kenzan (1643-1746)||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel... het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van.||Japan||Ogata Kenzan (1643-1746)||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044

    Verklaringen

    onbekende waarde
    In rechthoekig kader onderop in blauw Kenzan stempel (Nederlands)
    onbekende waarde
    Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki (Nederlands)
    Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044
    0 bronnen
    Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands)
    onbekende waarde
    Ogata Kenzan (1643-1746) (Nederlands)
    onbekende waarde
    gemodelleerd (Nederlands)
    onbekende waarde
    bovenglazuurschildering (Nederlands)
    onbekende waarde
    gesjabloneerd (Nederlands)