(Q30145)

Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 31 jul 2024 om 22:08 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @2b2020 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @2ccf10 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schotel' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @2b2020 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @2ccf10 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schotel' _LanguageValue__removed=False>}>]]))

Verklaringen

In het werk van Co Westerik neemt de mens een centrale plaats in. In zijn schildertechniek liet hij zich inspireren door de oude meesters die verschillende verflagen over elkaar heen aanbrachten. Wat betreft onderwerp schilderde Westerik de beelden die in zijn hoofd omgingen. De figuren in zijn werk ogen altijd ietwat ongemakkelijk, alsof ze zijn betrapt door de kunstenaar in een pijnlijke situatie of op een onbewaakt moment. Westerik wilde het leven onder het oppervlak te doorgronden: “De buitenkant eraf schillen en tot de kern komen. Het blijft de werkelijkheid, maar dan wat gecondenseerd, gesublimeerd misschien.” Thema’s als angst, kwetsbaarheid, eenzaamheid en de dood keren steeds terug in zijn werk. (Nederlands)
Witte schotel met op de rand twee oranje met gele vlammen en zwarte lijnen met golven. In het plat de tekst "fire, fue, vuur". (Nederlands)