Sierbord (Q30142)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 31 jul 2024 om 22:08 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @2239d0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @b714e0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Sierbord' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @2239d0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @b714e0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Sierbord' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Sierbord van plateel. Centraal op het bord is een vrouw afgebeeld met op haar linkerhand een vogel. De afbeelding wordt ... een decoratieve band met kleine fietsen. Op de rand de woorden Adek, Arnhem, Holland, Rijwielen.||Museum Arnhem GMA 00068b
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Sierbord
Sierbord van plateel. Centraal op het bord is een vrouw afgebeeld met op haar linkerhand een vogel. De afbeelding wordt ... een decoratieve band met kleine fietsen. Op de rand de woorden Adek, Arnhem, Holland, Rijwielen.||Museum Arnhem GMA 00068b

    Verklaringen

    Sierbord van plateel. Centraal op het bord is een vrouw afgebeeld met op haar linkerhand een vogel. De afbeelding wordt omringd door een band van fietsen. Op de rand zijn decoraties aangebracht in de vorm van driehoekmotieven, bloemen en verschillende teksten waaronder 'ADEK' en 'RIJWIELEN'. Op de achterzijde van het bord zijn twee merken zichtbaar. (Nederlands)
    De rijwielfabriek Adek werd eind 1913 opgericht en was gevestigd aan de Boekhorsterstraat in Arnhem. Adek staat voor Adek Draisine Exempel Kaliber, maar in werkelijkheid sloeg de merknaam op de namen van de oprichters: Van Aken, Dop, in diens jonge jaren een bekend wielrenner, en Kuiper. Net als voor andere rijwielfabrieken was het tijdstip van oprichting aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog niet gunstig. Desondanks groeide het bedrijf tijdens de oorlog. In 1918 was Adek de eerste rijwielfabriek en de tweede fabriek in Nederland die de 48-urige werkweek voor haar personeel invoerde. Daarnaast was Adek de eerste fabriek die gerechtigd was tot het voeren van het controlemerk van de Vereniging Nederlands Fabrikaat (VNF), zoals dat later vooral te vinden was op fietsen van Juncker en Batavus. (Nederlands)
    Rond 1920 waren er plannen dat de Handel- en Industrie-Mij. (HIMA) v/h M. Adler uit Amsterdam zich uitsluitend met het leveren aan de groothandel zou gaan bezighouden en dat de HIMA-fabriek zou gaan fuseren met Adek. Deze plannen gingen niet door, maar zes jaar later ging Adek alsnog een fusie aan. Aanleiding was het overlijden van Gruno-directeur Feunekes die geen opvolger had. Per 1 november 1926 werd de Adek-productie naar Winschoten verplaatst en kreeg Adek-directeur Jan Ph. H. Dop de leiding over beide bedrijven. De afzonderlijke Gruno- en Adek-modellen bleven ongewijzigd. (Nederlands)
    De gelegenheid waarvoor de borden werden geproduceerd, is onbekend. (Nederlands)
    Eén van twee sierborden van plateel van de Arnhemse rijwielfabriek Adek, versierd met transferdecors. Op het plat een dame in gestreepte fietskleding uit het begin van de twintigste eeuw, met in haar linkerhand een krijsende papagaai met slaande vleugels en de woorden Adek - Adek, binnen een decoratieve band met kleine fietsen. Op de rand de woorden Adek, Arnhem, Holland, Rijwielen. (Nederlands)
    onbekende waarde
    Sierbord (Nederlands)